Bowen therapie

Meerdere klachten die maar niet over gaan, zoals rugpijn, fybromyalgie, hoofdpijn/migraine, ME of hardnekkige blessures? Probeer dan de Bowen Therapie eens en vindt de balans in uw lichaam weer terug.

Hoe werkt de Bowen Techniek?

De Bowen Techniek is een 'hands-on' therapie en gericht op het hervinden van  balans in het lichaam. Met duim en wijsvingers worden zachte rolbewegingen gemaakt over spier- en bindweefsel op specifieke plaatsen op het lichaam. Kenmerkend daarbij is dat deze series met een pauze van enkele minuten onderbroken worden om de prikkel, veroorzaakt door de rolbeweging, te laten inwerken. De reactie op deze subtiele aanraking zijn tot verbazing van velen vaak zeer snel en direct. Het lichaam zoekt zijn balans weer op en de klachten verminderen. Er wordt door de Bowen Techniek als het ware een steen in een vijver gegooid, waarna het lichaam zelf de kettingreactie (de steeds groter wordende circels) doorzet. De Bowen Techniek heeft invloed op de hele persoon en grijpt niet alleen in op de klacht. De Bowen Techniek is daarmee een uitgesproken holistische behandelwijze; de mens wordt als een geheel gezien en als zodanig behandeld.

De Bowen Techniek, is al lang populair in AustraliŽ en Nieuw-Zeeland. De techniek werd ontwikkeld door Thomas Bowen (1916-1982). In 1990 heeft de methode zich verspreid van AustraliŽ naar Amerika en in 1993 bereikte de Bowen Techniek Europa.

Voor wie is de Bowen Techniek geschikt?

De Bowen Techniek is veilig en geschikt voor iedereen, van pasgeborenen tot ouderen. Ook (top)sporters hebben er baat bij en worden minder blessure gevoelig en ervaren een toename in hun prestaties. Een acute blessure kan vaak snel verholpen worden. Een Bowen-behandeling is voor zowel de cliŽnt als voor de behandelaar niet belastend. Er wordt niets gemanipuleerd en er wordt nooit kracht gebruikt. Een Bowenbehandeling geeft rust en ontspanning, en geeft een goede ondersteuning bij stress.

De Bowen Techniek kent geen contra indicaties.De Bowen Techniek kan helpen bij onder andere sportblessures, nek-, schouder- en whiplashklachten, frozen shoulder, knie- en enkelklachten, RSI (o.a. muisarm en tennisarm), oor- en kaakpijn, astma en bronchitis, hooikoorts en andere allergieŽn, chronische vermoeidheid en ME, stress en overspannenheid, fibromyalgie, spijsverteringsklachten, ademhalingsproblemen, menstruatie- en hormoonklachten, migraine en hoofdpijn, lymfe oedeem en zwangerschapsklachten. Iemand met onherstelbare lichamelijke schade zal door de Bowen Techniek niet genezen, maar kan vaak een aanzienlijke vermindering van pijnklachten bereiken waardoor de kwaliteit van leven met sprongen vooruit gaat. Het is gebleken dat de Bowen Techniek ook op emotioneel gebied dingen kan losmaken en deze mee kan helpen opruimen.

Hoe ziet een behandeling er uit?

Bij een eerste bezoek vindt een intake plaats om alle klachten in beeld te krijgen en wordt er gestart met een algemene behandeling. Tijdens de behandeling worden er pauzes gehouden, de behandelaar verlaat daarbij de ruimte en de cliŽnt wordt enige minuten alleen gelaten. Zo heeft het lichaam de gelegenheid de prikkels op te nemen.

Na gemiddeld drie of vier behandelingen, met een tussenperiode van 7 tot 10 dagen, moeten er veranderingen merkbaar zijn. Mensen met langdurige klachten zoals fibromyalgie, hebben 5 tot 6 behandelingen nodig om te bepalen wat de effecten van de Bowen Techniek zijn. Na deze periode wordt er gekeken naar de behaalde resultaten en een eventueel vervolgtraject vastgesteld. In de praktijk zijn mensen na 4 tot 6 behandelingen Ďklaarí.

Om de effecten van de Bowen Techniek optimaal te kunnen bepalen, is het raadzaam om gedurende de bowenbehandelingen geen andere op het lichaam werkende methoden zoals accupunctuur, massage, manuele therapie of healing toe te passen. Een combinatie met homeopathie, Bach remedies en/of orthomoleculaire geneeskunde werkt juist extra herstel bevorderend. Vanzelfsprekend moeten medicijnen voorgeschreven door artsen gebruikt blijven worden evenals oefeningen van de fysiotherapeut.

De Bowen Techniek is niet bedoeld als plaatsvervanging voor reguliere diagnose en behandeling.  Ik ben geen medicus en stel geen diagnoses. Indien nodig verwijs ik u door naar een arts.

Om mijn kwaliteiten te waarborgen als Bowenbehandelaar ben ik aangesloten bij:

B

De bowentherapie wordt als alternatieve geneeswijze/ natuurgeneeskundig consult door veel zorgverzekeraars deels vergoed. Controleer hiervoor uw polis. Bij eventuele klachten en geschillen valt de Bowentherapie onder het klacht- en tuchtreglement van de NVST.

en Therapie, Bowentherapie, Harderwijk, Agnes Saft, Agnes Gerretsen, Agnes Soft, Ziektekostenverzekeraar, alternatieve geneeswijze, NVST, BBV, SRBAG, fybormyalgie, reuma, nekpijn, hoofdpijn, rugpijn, baby's